مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش تدریس، ویژگیهای تدریس، روشهای نوین یاددهی و یادگیری (فصل دوم تحقیق)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش تدریس، ویژگیهای تدریس، روشهای نوین یاددهی و یادگیری (فصل دوم تحقیق) |
![]() |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 64 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش تدریس، ویژگیهای تدریس، روشهای نوین یاددهی و یادگیری (فصل دوم تحقیق)
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع :دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایشبا فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
عبارت است از راه منظم، با قاعده و منطقی برای ارائه درس و در واقع برنامهای مدوّن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به اهداف مورد نظر معلم که بر اساس آن هدفهای کوتاه مدت و بلند مدت، محقق میگردد. اصطلاح تدریس،اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر میرسد،اكثرمعلمان و مجریان برنامههای درسی با معنی و ماهیّت درست آن آشنایی دارند. برداشتهایمختلف معلمان از مفهوم تدریس میتواند در نگرش آنان نسبت به دانشآموزان و نحوهیكار كردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدریسمیتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف درترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاشدر درك مفاهیم تربیتی به حدی است كه بسیاری از كارشناسان، معلمان و دانشجویان اینرشته مفاهیمی چون پرورش، آموزش،تدریس و حرفه آموزی را یكی تصور میكنند وبه جایهم به كار میبرند. این مفاهیم اگر چه ممكن است در برخی جهات وجوه مشترك و در همتنیده داشته باشند، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند .(گانیه، 1985، 96)
در روش تدریس نیز آشنایی با واژههای زیر ضرورت دارد:
روش:تلاش برنامهریزی شده جهت دستیابی به مطلوب را روش گویند. بنابراین اگر تلاشی بدون برنامهریزی صورت گیرد،آن کار روشمند نخواهد بود. همچنین برنامهریزی بدون تلاش و کوشش جهت دستیابی به مطلوب نیز تحت مقولهی روشها قرارنمیگیرد.
تدریس: فعالیت دوجانبه یا کنش متقابل را بین فرادهنده و فراگیر با هدف یادگیری تدریس گویند. نکتهی اساسی این نوعفعالیت، دو جانبه بودن آن است که روانشناسی ارتباط، زمینه ساز این مسأله خواهد بود. گفته شده است، مجموعهی اعمالسنجیدهی منطقی و پیوسته که معلّم به منظور ارایه درس انجام میدهد، فرآیند تدریسنامیده میشود. (گانیه، 1987، 38 )
چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد كه عبارتند از :
- وجود تعامل بین معلم و دانشآموزان
- فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده
- طراحی منظم با توجه به موقعیت و امكانات
- ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری . »
مشاهده پست مشابه : چگونه می توان فهمید چه کسانی از اینستاگرام من بازدید کرده اند ؟